Alla festivaler är i behov av sponsorer av olika slag och dessa är ofta samma år efter år. För ett bra sponsorsamarbete är det viktigt att båda parter är överens och får ut någonting av det. Vad gäller stora annonser och liknande inne på festivalområdet, ligger vikten på att nå ut till de personer som tidigare inte vetat om att företaget finns och nå nya kunder.

Om exempelvis ett casinoföretag sponsrar en musikfestival kan det vara en god idé att deras hemsida eller kanske till och med en fysisk casinomaskin får en plats på festivalen så att nya potentiella spelare får chansen att prova. Om det då samtidigt står exempelvis casino-calzone.nu på en maskin gör det att namnet kommer ut även till dem som bara går förbi och kanske aldrig tänkt på att spela tidigare.

Att sätta in casinomaskiner i ett tält på festivalområdet hade kunnat fungera mycket bra i synnerhet de dagar då det är sämre väder eftersom besökarna då ofta gör vad som helst för att komma ifrån regn och lera. Detta kan locka de som aldrig spelat till att testa det. Att nå ut till en ny publik är själva meningen med en sådan här marknadsföring eftersom de som redan spelar och är insatta redan vet om att bolagen finns. Däremot kan festivalen och spelbolagen samarbeta gällande marknadsföring på motsatt håll också. När det sitter personer och spelar på vintern och hösten kan en annons om en sommarfestival göra att festivalen på det sättet lockar nya besökare.

Samtidigt som det finns ett ömsesidigt beroende mellan arrangörer och sponsorer är det viktigt att hitta en gyllene medelväg eftersom det inte får bli för mycket marknadsföring heller, då det ger festivalen i sig en väldigt kommersiell känsla. Som besökare på musikfestival är man ute efter en genuin musikupplevelse snarare än att överösas med reklam på olika sätt.