Många av Sveriges största festivaler började med en idé, lokala band och ideella krafter som sedan växte sig större och större till det som de är idag. Har man en idé och vill starta en festival finns det massor med tips att ta till sig och det är också viktigt att inte vara rädd för att pröva sina vingar och tro på sin egen idé. Att vara arrangör kräver mycket arbete, tid och pengar och det är bra att samla ihop ett litet gäng av eldsjälar där alla kan göra något så att ingen behöver göra allt.

Bandbokare

Att arbeta som bandbokare innebär precis det som namnet avslöjar; man bokar de band och artister som ska spela på festivalen. Den främsta kontakten man har om det handlar om annat än lokala band är med management för den man vill boka. Det gäller att ha en säljande och positiv personlighet samt att vara tillmötesgående och noggrann då det är många detaljer som behöver klaffa rent schemamässigt. Man bokar inte bara in en konsert utan även allt tekniskt, ljud, ljus med mera.

Marknadsföring

Utan en bra marknadsföring kommer festivalen mest troligt inte att få så många besökare. Numera läggs störst vikt på den digitala marknadsföringen som via annonser på Facebook, Youtube, twitter, instagram osv. Att marknadsföra där publiken befinner sig är ett tips. Dock ska inte affischering underskattas då det fångar blicken i en annars ofta grå stadsmiljö. Att samarbeta med kommunen där festivalen ska hållas är också bra ur marknadsföringssyfte då de kan använda sina kanaler i form av tidningsannonser och informationstavlor och liknande.

Volontärer

De flesta festivaler är beroende av sina volontärer som arbetar på festivalområdet samt bakom scen. Att som arrangör behandla dessa väl gör att de kommer tillbaka året därpå och ett gott samarbete sprider sig ofta vidare.